BERGADUH DI KHALAYAK RAMAI, ANDA PASTI TERKEJUT BILA TAHU HAL SEBENARNYA


Semalam aku pergi bazaar Ramadhan dekat Seksyen 17 Shah Alam. Tiba-tiba aku ternampak ada sepasang suami isteri ni tengah gaduh. Dah la berdiri betul-betul dekat laluan masuk ke bazaar.

Kalau korang pernah pergi bazaar Seksyen 17, dia buat dekat tapak parking. Sekeliling tu longkang. So nak masuk dalam bazaar kena lompat longkang tu atau lintas guna jambatan kecil.

Anak-anak dia ada 3 org... Yang kecil dalam setahun lebih. Terbiar main dekat tepi longkang tu.

Kalau jatuh memang cari pasal la.

Yang lagi dua berumur dalam 7 tahun dan yang sorang lagi dalam 10 tahun. Diorang duduk diam sambil perhatikan parent diorang gaduh.

Ada air mata menitis. Kesian aku tengok diorang. Ye la, dalam usia macam tu diorang dah paham situasi yang berlaku dan dah ada perasaan malu. Orang sekeliling tengok kot.

Ada juga yang cuba tenangkan pasangan tu. Al Maklum la, hari baik, bulan baik tak elok bergaduh lebih-lebih lagi dekat tempat awam. Kena jaga air muka suami, suami kena jaga maruah isteri.

Perasaan anak-anak kena fikir. Takut effect dekat anak-anak. Diorang akan jadi murung pula.  

Sampai satu tahap.. yang lelaki dah terjerit-jerit. Mungkin dah tak tahan kot. Lagipun waktu buka dan nak dekat. Yang perempuan dah macam orang kena histeria.

Astagfiruillahalazim.. Tiba-tiba anak yang kecil, lagi sikit nak terjatuh ke longkang. Mungkin sebab terkejut parent dia menjerit. Nasib ada satu brader ni sempat tangkap.

Aku memang pantang tengok ornag yang tak hormat masyarakat ni. Hal keluarga jangan la sampai susahkan orang lain.

Dalam hati memang aku dah membebel-bebel. aku rasa semalam memang kurang pahala puasa aku.

Aku pun terus pi kat diorang..

"Encik, minta maaf ya. Saya bukan nak menyibuk. Tapi boleh saya tahu apa yang berlaku. Tak manis encik dan isteri bergaduh dekat sini?"

Aku still control lagi nada suara.  Aku tengok yang lelaki dah geleng-geleng kepala. Yang perempuan dengar masih tersedu-sedu. Mata bengkak giler. Tah dari pukul berapa diaorang ni gaduh.

Anak-anak dia, ada sorang makcik ni tolong tenangkan. Rela yang jaga lalulintas tu datang dan minta yang lain berundur. Kasi ruang pada keluarga ini nak selesaikan masalah.

"Macam ni cik, kami nak beli juadah berbuka. Tapi bila sampai sini. Isteri saya buat perangai.

Dia tak nak pergi bazzar dekat sini. Mana sampat lagi nak pergi bazaar lain?

Bila saya tanya dia nak pergi mana, dia kata nak pergi bazaar yang betul betul sedap. Pening kepala saya.

Ada keluhan dari kata-kata lelaki ini.

Aku pun pandang pada si isteri. Dia hanya tunduk.

"Puan ada teringin makan apa-apa ke?" Dalam hati aku, mana la tahu isteri dia pregnant. Orang lelaki mana tahu perasaan wanita hamil ni."

Aku tengok dia angguk je.

"Saya nak yang betul betul sedap." Lemah kedengaran suara tu. Mungkin dah penat bergaduh tadi ditambah dengan puasa.

Tiba-tiba suami menyampuk.

"Cik.. Dia nak bazzar yang betul-betul sedap. Buntu saya nak pikir dekat mana. Dengan waktu yang terhad. Dengan anak-anak lagi. Lepas tu dia ungkit persiapan raya tak buat lagi. Dia ingat, dia je tertekan. Saya pun .. Dalam keadaan kewangan sekarang. saya tak boleh nak penuhi permintaan dia." Terus tersandar lelaki tu dekat sebatang pokok. Maybe diorang ni ada financial problem kot.

Tiba-tiba si isteri menjerit..

"Saya tak kisah, tahun ni saya nak betul-betul raya. Dah berapa tahun kita tak raya. Awak asyik kerja. Saya dekat rumah penat uruskan anak-anak.. bla bla bla bla...

Yang suami pun balas..

"Awak ingat selama ni saya goyang kaki ke? Saya keluar pun bla bla bla blaa...

Terkejut aku. Urut dada sekejap.  

"Ok .. Macam ni la Encik.. Puan.." Aku cuba tenangkan diorang balik.  


"Saya rasa saya ada penyelesaian bagi masalah encik ni. Ini hanya pendapat dan cadangan saya je.

Selebihnya terserah pada encik dan puan sama ada nak terima atau tidak.

Kalau nak bazaar yang betul-betul sedap, cuma ada di #KarnivalKarangkraf2018 je. Memang #betulbetulsedap. Selain dari itu, ada duit raya 10k boleh dimiliki tapi ada syaratnya, kalau nak tahu kena pergi sana. Mana la tahu, rezeki encik dan puan, dapat la #betulbetulraya tahun ni. Sepanjang karnival, ada banyak aktiviti menarik dan gerai-gerai jualan. Mereka ada pelbagai gift nak kasi para pengunjung.

Encik dan puan boleh bawak anak-anak ke Petting Zoo, ada banyak haiwan di situ. Mesti anak-anak encik suka.

Kalu nak menang cash RM3500, encik atau puan boleh masuk pertandingan SEDONDON RAYA!

Nanti boleh la beli buku-buku yang dijual disana. Ada buku serendah RM3 dan kalau nak pahala berterusan, boleh buat Waqaf Quran. Hanya serendah RM10 sahaja.

Eratkan semula hubungan keluarga dengan berbuka bersama. Sepanjang 3 hari di karnival, encik dan puan boleh berbuka puasa bersama dengan para pengunjung yang lain. PERCUMA! Kita makan macam dekat Madinah tu.

Solat terawih berjemaah di Masjid Karangkraf dan lepas tu boleh dengar POWERTALK : KEMBALIKAN KEMARUK SUAMI DALAM RUMAH TANGGA dan TALKSHOW BERSAMA UMMI BERTAJUK PARENTING TO PARADISE"

Aku tengok dah bersinar mata si isteri.

Aku terus sambung.

"Kalau nak cerita, memang tak habis. Persiapan raya semua boleh settle dekat situ. Baju budak-budak, telekung, kuih raya, perhiasan rumah malah sabun pencuci pun boleh beli. Sabun pencuci ini lain dari yang lain tau. Senang kata, semua ada la.

Tapi encik dan puan tak boleh pergi hari ni, sebab Karnival Karangkraf 2018 akan mula esok, 1 hingga 3 Jun di Kompleks Kumpulan Media Karangkraf, Seksyen 15.     

Aku pun tengok jam. 15 minit lagi nak masuk waktu berbuka.

Aku pun minta diri. Sebelum tu, sempat aku pesan dekat pasangan semua isteri tu lagi.

JANGAN LUPA YA

KARNIVAL KARANGKRAF 2018
================================
TARIKH: 1 - 3 JUN 2018
LOKASI: KOMPLEKS KUMPULAN MEDIA KARANGKRAF, SEKSYEN 15, SHAH ALAM
MASA: 2.00 PETANG - 2.00 PAGI
================================

#karnivalkarangkraf2018
#betulbetulraya

 

KALENDAR
Imprint