Simpan Ubat Demam Dalam Peti Ais. Berkesankah?

Jie | 05-06-2020
Paracetamol
Ubat Demam


 

TAHUKAH ANDA BAHAYA SEBENARNYA KALAU KITA SIMPAN UBAT DEMAM PARACETAMOL LAMA-LAMA DALAM PETI SEJUK?

 

Ikuti perkongsian seorang doktor di page FBnya.

 

Dulu saya selalu rasa pelik. Kenapalah ramai mak ayah yang bawak anak jumpa kami beritahu demam panas si kecil tu tak kebah padahal dah suapkan ubat demam masa kat rumah.

 

Rupa-rupanya anak tu dah diberikan ubat demam yang tersimpan lama kat dalam peti sejuk. Kemungkinan besar ubat tu dah pun rosak dan tak berkesan! Patutlah budak tu asyik merengek je, badan panas suhu tak turun-turun.

 

Demam tu asalnya masa dibotolkan kat kilang ubat, ianya dah terisi dengan clean air. Ada jugak yang diisi dengan nitrogen. Cecair ubat tu pulak dah dicampur siap-siap preservatives sebab nak cegah pembiakan bakteria dalam ubat tu. Cuma masa kita bukak penutup botol ubat demam tu, clean air tadi tu akan terkeluar lalu udara biasa mula masuk ke dalam. Sebab tu tak bagus simpan ubat demam yang dah dibuka lama-lama sebab udara biasa tu mengandungi bakteria dan kulat.

 

Lagi satu kesilapan kita biasanya kita pergi pulak letak ubat demam tadi tu simpan berbulan-bulan lama kat dalam peti sejuk. Padahal suhu yang rendah dalam peti sejuk tu akan buatkan proses kondensasi berlaku kat dalam botol ubat tu. Kalau tak percaya, nanti bukaklah bahagian dalam penutup botol dan boleh nampak wap air berkumpul kat situ. Wap air tu tak ada bahan pengawet. Bakteria dan kuman senang sangat nak membiak bila wap air tu bercampur dengan ubat. Elok-elok kita ingat ubat demam tu tahan lama kat dalam peti sejuk, rupa-rupanya kita yang jadi punca bakteria membiak sampai rosakkan ubat. Lepas tu kita jugaklah yang duk suap ubat rosak tu kat anak dan pening kepala sebab demam si kecil tu tak kebah-kebah. Aduh.

 

Jadi nasihat saya, ubat demam kat rumah kita tu letak je kat tempat kering pada suhu bilik. Paling bagus tak payah simpan lagi dah bila anak dah sihat. Tapi... kalau nak simpan jugak, paling lama cukup 2 bulan buang aje walaupun masih ada baki.

 

Harapnya korang tak simpan dah ubat demam lama-lama kat dalam peti sejuk lepas tahu info ni ya. Tolong sebarkan ilmu yang sangat penting ni pada mak ayah yang lain juga. Kesian sangat kat anak-anak yang terpaksa menanggung demam panas sebab mak ayah tersilap berikan ubat demam yang dah rosak.

 

Sumber: FB Dr Ahmad Luqman Bukhari.

BUKU BERKAITAN
  • Doktor, Saya Takut Jarum!
KALENDAR

NEWSLETTER

Imprint