Perjalanan Sakarat Manusia




Dulu, dalam seminar jenazah, Dr. Rozaimi memulakan dengan membaca hadis Al-Bara' bin Azib yang sangat panjang ini.

Kata beliau, kita takkan lah asyik mahu belajar fiqh sahaja. Kena juga baca hadis-hadis begini agar kita ingat kepada kematian.

عَنِ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ ، قَالَ : خَرَجْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فِي جِنَازَةِ رَجُلٍ مِنَ الأَنْصَارِ ، فَانْتَهَيْنَا إِلَى الْقَبْرِ ، وَلَمَّا يُلْحَدْ ، فَجَلَسَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَجَلَسْنَا حَوْلَهُ ، كَأَنَّ عَلَى رُؤُوسِنَا الطَّيْرَ ، وَفِي يَدِهِ عُودٌ يَنْكُتُ فِي الأَرْضِ ، فَرَفَعَ رَأْسَهُ ، فَقَالَ : اسْتَعِيذُوا بِاللَّهِ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ مَرَّتَيْنِ ، أَوْ ثَلاَثًا (أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ ثَلاَثَ مِرَارٍ)

Al-Bara’ bin ‘Azib radiallahu ‘anhu berkata: “Kami pernah menghantar jenazah seorang lelaki Ansar bersama Nabi sallahu `alaihi wassallam. Sebaik sahaja tiba di kubur dan ketika jenazah itu dimasukkan ke liang lahad, maka Rasulullah sallahu `alaihi wassallam pun duduk, lalu kami pun duduk di sekeliling baginda. Suasana menjadi hening seakan-akan di atas kepala kami terdapat seekor burung. Nabi sallahu `alaihi wassallam memegang sebilah lidi seraya mencungkil-cungkil tanah, kemudian mengangkat kepalanya. Kemudian baginda bersabda: “Mohonlah perlindungan kepada Allah daripada azab kubur. Baginda mengulang-ulang ucapannya itu sebanyak dua atau tiga kali” (dalam riwayat lain: Baginda menyebut: “Aku berlindung dengan Allah daripada azab kubur” sebanyak tiga kali)

ثُمَّ قَالَ : إِنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ إِذَا كَانَ فِي انْقِطَاعٍ مِنَ الدُّنْيَا وَإِقْبَالٍ مِنَ الآخِرَةِ ، نَزَلَ إِلَيْهِ مَلاَئِكَةٌ مِنَ السَّمَاءِ بِيضُ الْوُجُوهِ ، كَأَنَّ وُجُوهَهُمُ الشَّمْسُ ، مَعَهُمْ كَفَنٌ مِنْ أَكْفَانِ الْجَنَّةِ ، وَحَنُوطٌ مِنْ حَنُوطِ الْجَنَّةِ ، حَتَّى يَجْلِسُوا مِنْهُ مَدَّ الْبَصَرِ ، ثُمَّ يَجِيءُ مَلَكُ الْمَوْتِ ، عَلَيْهِ السَّلاَمُ ، حَتَّى يَجْلِسَ عِنْدَ رَأْسِهِ ،

Kemudian baginda berkata lagi: “Apabila seorang mukmin mahu meninggal dunia dan menuju ke alam akhirat, maka para malaikat yang wajahnya putih berseri akan turun dari langit. Wajah mereka itu cerah seperti sinaran matahari. Mereka membawa kain kafan daripada kafan di syurga, dan membawa wangian daripada wangian syurga. Lalu mereka duduk di sisi jenazah sejauh mata memandang. Kemudian datanglah Malaikat Maut ‘alaihissalam lalu duduk di kepala jenazah itu.

فَيَقُولُ : أَيَّتُهَا النَّفْسُ الطَّيِّبَةُ ، اخْرُجِي إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنَ اللهِ وَرِضْوَانٍ . قَالَ : فَتَخْرُجُ تَسِيلُ كَمَا تَسِيلُ الْقَطْرَةُ مِنْ فِي السِّقَاءِ ، فَيَأْخُذُهَا ، فَإِذَا أَخَذَهَا لَمْ يَدَعُوهَا فِي يَدِهِ طَرْفَةَ عَيْنٍ حَتَّى يَأْخُذُوهَا ، فَيَجْعَلُوهَا فِي ذَلِكَ الْكَفَنِ ، وَفِي ذَلِكَ الْحَنُوطِ ، وَيَخْرُجُ مِنْهَا كَأَطْيَبِ نَفْحَةِ مِسْكٍ وُجِدَتْ عَلَى وَجْهِ الأَرْضِ

Lalu Malaikat Maut itu berkata: “Wahai roh yang bersih, keluarlah menghadap keampunan dan keredhaan Allah”. Sabda Nabi sallahu `alaihi wassallam: “Maka roh itu pun keluar mengalir bagaikan titisan air mengalir ke tempat minuman lantas Malaikat Maut pun mengambilnya. Setelah Malaikat Maut mengambilnya,malaikat-malaikat yang pun segera mengambilnya, lalu mereka meletakkan roh itu pada kain kafan dan wangian tadi. Roh itu keluar dari tubuhnya bagaikan haruman kasturi paling wangi yang pernah terdapat di bumi ini.

قَالَ : فَيَصْعَدُونَ بِهَا ، فَلاَ يَمُرُّونَ ، يَعْنِي بِهَا ، عَلَى مَلَإٍ مِنَ الْمَلاَئِكَةِ ، إِلاَّ قَالُوا : مَا هَذَا الرُّوحُ الطَّيِّبُ ؟ فَيَقُولُونَ : فُلاَنُ بْنُ فُلاَنٍ ، بِأَحْسَنِ أَسْمَائِهِ الَّتِي كَانُوا يُسَمُّونَهُ بِهَا فِي الدُّنْيَا ، حَتَّى يَنْتَهُوا بِهَا إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا ، فَيَسْتَفْتِحُونَ لَهُ ، فَيُفْتَحُ لَهُمْ فَيُشَيِّعُهُ مِنْ كُلِّ سَمَاءٍ مُقَرَّبُوهَا إِلَى السَّمَاءِ الَّتِي تَلِيهَا ، حَتَّى يُنْتَهَى بِهِ إِلَى السَّمَاءِ السَّابِعَةِ ،

“Kemudian malaikat-malaikat tersebut membawanya naik ke langit. Tidaklah para malaikat itu yang sedang membawa roh itu melalui sekumpulan malaikat melainkan malaikat-malaikat itu akan berkata: “Roh siapakah yang amat harum ini?” Malaikat-malaikat yang membawa roh tersebut menjawab: “Ini adalah fulan bin fulan” sambil menyebut namanya yang paling baik yang pernah diberikan kepadanya di dunia, sehinggalah mereka tiba di langit dunia. Malaikat tersebut meminta supaya dibukakan pintu dan malaikat penjaga langit dunia pun membukanya. Setiap kali roh tersebut naik ke atas langit berikutnya, ia dihantar oleh malaikat muqarrabin sehingga sampai ke langit ketujuh.

(فَجَلَسُوا مِنْهُ مَدَّ الْبَصَرِ ، حَتَّى إِذَا خَرَجَ رُوحُهُ ، صَلَّى عَلَيْهِ كُلُّ مَلَكٍ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ ، وَكُلُّ مَلَكٍ فِي السَّمَاءِ ، وَفُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ ، لَيْسَ مِنْ أَهْلِ بَابٍ إِلاَّ وَهُمْ يَدْعُونَ اللَّهَ : أَنْ يُعْرَجَ بِرُوحِهِ مِنْ قِبَلِهِمْ ، فَإِذَا عُرِجَ بِرُوحِهِ قَالُوا : رَبِّ عَبْدُكَ فُلاَنٌ ،)

(Dalam riwayat lain: Para malaikat akan duduk sejauh mata memandang sehinggalah roh itu keluar. Apabila roh itu keluar, semua malaikat yang ada di antara langit dan bumi, dan semua malaikat di langit akan berdoa kepada roh tadi. Lalu dibukakan pintu-pintu langit untuk roh itu. Kesemua malaikat yang menjaga pintu itu akan berdoa kepada Allah agar roh itu akan dinaikkan ke langit bersama mereka. Apabila mereka naik ke langit bersama roh itu, mereka berkata: Tuhan ku. Ini hamba Mu si fulan)

فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ : اكْتُبُوا كِتَابَ عَبْدِي فِي عِلِّيِّينَ ، وَأَعِيدُوهُ إِلَى الأَرْضِ ، فَإِنِّي مِنْهَا خَلَقْتُهُمْ ، وَفِيهَا أُعِيدُهُمْ ، وَمِنْهَا أُخْرِجُهُمْ تَارَةً أُخْرَى . قَالَ : فَتُعَادُ رُوحُهُ فِي جَسَدِهِ ، (قَالَ : فَإِنَّهُ يَسْمَعُ خَفْقَ نِعَالِ أَصْحَابِهِ ، إِذَا وَلَّوْا عَنْهُ)

Lalu Allah `Azza Wa Jalla berfirman kepada para malaikat tersebut: “Tulislah catatan amal hamba-Ku ini di tempat yang mulia bernama ‘Iliyyin dan kembalikanlah rohnya ke bumi. Sesungguhnya Aku telah Menciptakannya daripadanya (tanah) dan Aku kembalikan dia ke tanah serta suatu masa nanti Aku akan mengeluarkan mereka daripadanya.” Nabi sallahu `alaihi wassallam berkata: Maka roh itu dikembalikan ke jasadnya. (Dalam riwayat lain: Baginda berkata: “Sesungguhnya jenazah itu akan mendengar suara tapak kasut sahabat-sahabatnya yang pulang meninggalkan dirinya).

فَيَأْتِيهِ مَلَكَانِ ، فَيُجْلِسَانِهِ ، فَيَقُولاَنِ لَهُ (فَيَنْتَهِرُهُ): مَنْ رَبُّكَ ؟ فَيَقُولُ : رَبِّيَ اللَّهُ ، فَيَقُولاَنِ لَهُ: مَا دِينُكَ ؟ فَيَقُولُ : دِينِيَ الإِسْلاَمُ ، فَيَقُولاَنِ لَهُ : مَا هَذَا الرَّجُلُ الَّذِي بُعِثَ فِيكُمْ ؟ فَيَقُولُ : هُوَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَيَقُولاَنِ لَهُ : وَمَا عِلْمُكَ ؟ فَيَقُولُ : قَرَأْتُ كِتَابَ اللهِ ، فَآمَنْتُ بِهِ وَصَدَّقْتُ ، (فَيَقُولُ لَهُ : صَدَقْتَ)

)وَهِيَ آخِرُ فِتْنَةٍ تُعْرَضُ عَلَى الْمُؤْمِنِ ، فَذَلِكَ حِينَ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ : {يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ})

Lalu datanglah dua malaikat lalu kedua-duanya mendudukkan jenazah tersebut di dalam kubur. Kedua-dua malaikat itu bertanya (dalam riwayat lain: Malaikat itu akan bertanya dengan kasar) : “Siapakah Tuhan-mu”? Dia menjawab: Tuhanku adalah Allah. “Apakah agamamu”? Dia menjawab: Agamaku Islam. “Siapakah lelaki yang pernah diutus kepada kamu”? Dia menjawab: Dia adalah Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam. “Apakah ilmu kamu”? Dia menjawab: Aku membaca Kitab Allah (al-Quran), lalu aku mengimaninya dan mempercayainya. (Dalam riwayat lain: Malaikat berkata kepada jenazah itu: Engkau benar)

(Dalam riwayat lain: Baginda sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Itu merupakan itu merupakan ujian akhir yang akan dikenakan kepada orang beriman. Inilah maksud firman Allah: Allah meneguhkan [iman] orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh itu dalam kehidupan di dunia dan di akhirat [Ibrahim : 27]

فَيُنَادِي مُنَادٍ فِي السَّمَاءِ : أَنْ صَدَقَ عَبْدِي ، فَأَفْرِشُوهُ مِنَ الْجَنَّةِ ، وَأَلْبِسُوهُ مِنَ الْجَنَّةِ ، وَافْتَحُوا لَهُ بَابًا إِلَى الْجَنَّةِ . قَالَ : فَيَأْتِيهِ مِنْ رَوْحِهَا ، وَطِيبِهَا ، وَيُفْسَحُ لَهُ فِي قَبْرِهِ مَدَّ بَصَرِهِ . قَالَ : وَيَأْتِيهِ رَجُلٌ حَسَنُ الْوَجْهِ ، حَسَنُ الثِّيَابِ ، طَيِّبُ الرِّيحِ ، فَيَقُولُ : أَبْشِرْ بِالَّذِي يَسُرُّكَ ، هَذَا يَوْمُكَ الَّذِي كُنْتَ تُوعَدُ ، فَيَقُولُ لَهُ : مَنْ أَنْتَ ؟ فَوَجْهُكَ الْوَجْهُ يَجِيءُ بِالْخَيْرِ ، فَيَقُولُ : أَنَا عَمَلُكَ الصَّالِحُ ، فَيَقُولُ : رَبِّ أَقِمِ السَّاعَةَ حَتَّى أَرْجِعَ إِلَى أَهْلِي ، وَمَالِي .

Lalu penyeru di langit berkata: “Benarlah apa yang dikatakan hamba-Ku itu! Oleh demikian, hamparkan permaidani dari syurga, berilah pakaian dari syurga dan bukakanlah pintu syurga baginya”. Di datangkan kepada bau dan wangian syurga. Kuburnya pula diluaskan sejauh mata memandang. Sabda Nabi sallahu `alaihi wassallam: “Kemudian datang kepadanya seorang lelaki yang mempunyai rupa paras yang cantik, memakai pakaian yang indah dan memakai wangian. Lelaki itu berkata: “Berbahagialah dengan pelbagai kesenangan yang disediakan kepadamu hari ini. Inilah hari yang telah dijanjikan kepadamu”. Dia (jenazah) bertanya kepada lelaki itu: “Siapakah kamu ini? Sebab wajahmu ialah wajah yang datang dengan kebaikan”. Lelaki itu menjawab: “Aku adalah amal soleh kamu”. Lalu jenazah itu berkata: “Wahai Tuhanku, segerakanlah hari kiamat, sebab aku ingin berkumpul bersama-sama keluargaku dan hartaku”.

(فَيَقُولُ أَنَا عَمَلُكَ الصَّالِحُ ، كُنْتَ وَاللَّهِ سَرِيعًا فِي طَاعَةِ اللهِ ، بَطِيئًا عَنْ مَعْصِيَةِ اللهِ ، فَجَزَاكَ اللَّهُ خَيْرًا ، ثُمَّ يُفْتَحُ لَهُ بَابٌ مِنَ الْجَنَّةِ ، وَبَابٌ مِنَ النَّارِ ، فَيُقَالُ : هَذَا كَانَ مَنْزِلَكَ لَوْ عَصَيْتَ اللَّهَ ، أَبْدَلَكَ اللَّهُ بِهِ هَذَا ، فَإِذَا رَأَى مَا فِي الْجَنَّةِ قَالَ : رَبِّ عَجِّلْ قِيَامَ السَّاعَةِ كَيْمَا أَرْجِعَ إِلَى أَهْلِي وَمَالِي ، فَيُقَالُ لَهُ : اسْكُنْ .)

(Dalam riwayat lain: (Lelaki yang cantik itu berkata): “Aku adalah amal soleh kamu. Engkau dahulu selalu bersegera melakukan ketaatan kepada Allah, dan menjauhkan diri daripada maksiat kepada Allah. Allah telah mengurniakan kepada engkau kebaikan”. Kemudian dibukakan untuk jenazah itu pintu syurga dan pintu neraka. Lalu dikatakan kepada jenazah itu: “Inilah tempat engkau jika engkau melakukan maksiat kepada Allah, Allah telah menggantikan untuk engkau tempat ini (iaitu syurga)”. Apabila jenazah itu melihat keadaan syurga, dia pun berkata: “Tuhan ku, segerakan hari kiamat agar aku boleh pulang kepada keluarga ku dan harta ku”. Lalu dikatakan kepada jenazah itu: “Tinggallah engkau di sini”.)

قَالَ : وَإِنَّ الْعَبْدَ الْكَافِرَ إِذَا كَانَ فِي انْقِطَاعٍ مِنَ الدُّنْيَا وَإِقْبَالٍ مِنَ الآخِرَةِ ، نَزَلَ إِلَيْهِ مِنَ السَّمَاءِ مَلاَئِكَةٌ سُودُ الْوُجُوهِ ،مَعَهُمُ الْمُسُوحُ ، فَيَجْلِسُونَ مِنْهُ مَدَّ الْبَصَرِ ، ثُمَّ يَجِيءُ مَلَكُ الْمَوْتِ ، حَتَّى يَجْلِسَ عِنْدَ رَأْسِهِ ، فَيَقُولُ : أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْخَبِيثَةُ ، اخْرُجِي إِلَى سَخَطٍ مِنَ اللهِ وَغَضَبٍ . قَالَ : فَتُفَرَّقُ فِي جَسَدِهِ ، فَيَنْتَزِعُهَا كَمَا يُنْتَزَعُ السَّفُّودُ مِنَ الصُّوفِ الْمَبْلُولِ ،( وَتُنْزَعُ نَفْسُهُ مَعَ الْعُرُوقِ)

Lalu Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda pula: “Apabila orang kafir meninggal dunia dan menuju akhirat, maka turunlah para malaikat dari langit kepadanya yang berwajah hitam dan membawa kain yang kasar. Mereka duduk di sisinya sejauh mata memandang. Kemudian datanglah Malaikat Maut dan duduk di sebelah kepalanya lalu berkata: “Wahai roh yang busuk, keluarlah untuk menghadap kemurkaan dan kemarahan Allah”. Nabi sallahu `alaihi wassallam berkata lagi: “Rohnya itu berhambur di dalam tubuhnya lalu Malaikat Maut mencabutnya bagaikan mencabut besi panas dari kain kapas yang basah )Dalam riwayat lain: Dan dicabut rohnya bersama-sama urat-uratnya).

فَيَأْخُذُهَا ، فَإِذَا أَخَذَهَا لَمْ يَدَعُوهَا فِي يَدِهِ طَرْفَةَ عَيْنٍ حَتَّى يَجْعَلُوهَا فِي تِلْكَ الْمُسُوحِ ، وَيَخْرُجُ مِنْهَا كَأَنْتَنِ رِيحِ جِيفَةٍ وُجِدَتْ عَلَى وَجْهِ الأَرْضِ ، فَيَصْعَدُونَ بِهَا ، فَلاَ يَمُرُّونَ بِهَا عَلَى مَلَأٍ مِنَ الْمَلاَئِكَةِ ، إِلاَّ قَالُوا : مَا هَذَا الرُّوحُ الْخَبِيثُ ؟ فَيَقُولُونَ : فُلاَنُ بْنُ فُلاَنٍ بِأَقْبَحِ أَسْمَائِهِ الَّتِي كَانَ يُسَمَّى بِهَا فِي الدُّنْيَا ، حَتَّى يُنْتَهَى بِهِ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا ، فَيُسْتَفْتَحُ لَهُ ، فَلاَ يُفْتَحُ لَهُ ، ثُمَّ قَرَأَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : {لاَ تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلاَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ}

Malaikat Maut mengambilnya dan diserahkan kepada malaikat yang ada di sekelilingnya. Mereka terus memasukkan roh itu ke dalam kain yang kasar tersebut. Sebaik sahaja roh tersebut keluar, ia mengeluarkan bau seperti bangkai paling busuk yang pernah ditemui di bumi ini. Kemudian mereka membawanya naik ke atas langit dan setiap kali malaikat dan roh itu melewati rombongan malaikat, mereka pasti tertanya-tanya: “Roh siapakah yang berbau busuk ini? Malaikat-malaikat yang membawa roh itu menjawab: Roh si polan bin si polan sambil menyebut dan memanggil nama yang terburuk yang pernah menjadi panggilannya di dunia, sehinggalah roh itu tiba di langit dunia. Malaikat pembawa roh itu meminta supaya pintu langit dibukakan, tetapi tidak dibukakan untuknya. Kemudian Rasulullah sallallahu `alaihi wassallam membaca firman Allah dalam surah al-A’raf, ayat 40 yang bermaksud: "…Tidak sekali-kali akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit dan mereka tidak akan masuk syurga sehinggalah unta masuk ke lubang jarum.”

(، فَيَلْعَنُهُ كُلُّ مَلَكٍ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ ، وَكُلُّ مَلَكٍ فِي السَّمَاءِ ، وَتُغْلَقُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ ، لَيْسَ مِنْ أَهْلِ بَابٍ ، إِلاَّ وَهُمْ يَدْعُونَ اللَّهَ : أَنْ لاَ تَعْرُجَ رُوحُهُ مِنْ قِبَلِهِمْ ،)

(Dalam riwayat lain: Semua malaikat yang ada antara langit dan bumi dan yang berada di langit melaknat roh itu. Pintu-pintu langit ditutup. Kesemua malaikat yang menjaga pintu itu akan berdoa kepada Allah agar roh itu tidak dinaikkan bersama mereka)

فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ : اكْتُبُوا كِتَابَهُ فِي سِجِّينٍ فِي الأَرْضِ السُّفْلَى ، فَتُطْرَحُ رُوحُهُ طَرْحًا . ثُمَّ قَرَأَ : {وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ ، فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ} فَتُعَادُ رُوحُهُ فِي جَسَدِهِ ،

(قَالُوا : رَبِّ فُلاَنُ بْنُ فُلاَنٍ عَبْدُكَ ، قَالَ : أَرْجِعُوهُ ، فَإِنِّي عَهِدْتُ إِلَيْهِمْ أَنِّي مِنْهَا خَلَقْتُهُمْ ، وَفِيهَا أُعِيدُهُمْ ، وَمِنْهَا أُخْرِجُهُمْ تَارَةً أُخْرَى ، قَالَ : فَإِنَّهُ لَيَسْمَعُ خَفْقَ نِعَالِ أَصْحَابِهِ ، إِذَا وَلَّوْا عَنْهُ )

Sejurus selepas itu, Allah `Azza Wa Jalla berfirman: “Tulislah catatan amalnya di dalam tempat yang hina (As-Sijjin) dalam lapisan bumi paling bawah. Maka, roh itu dilempar. Kemudian Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam membaca firman Allah dalam surah al-Hajj, ayat 31 yang bermaksud: "...Dan sesiapa yang mempersekutukan sesuatu yang lain dengan Allah, maka seolah-olah dia jatuh dari langit lalu disambar burung atau dihumbankan oleh angin ke tempat yang jauh (yang membinasakan)”. Lalu roh itu akan dipulangkan ke jasadnya.

(Dalam riwayat lain, baginda berkata: Sesungguhnya jenazah itu akan mendengar suara tapak kasut sahabat-sahabatnya yang pulang meninggalkan dirinya)

وَيَأْتِيهِ مَلَكَانِ ، فَيُجْلِسَانِهِ ، فَيَقُولاَنِ لَهُ : مَنْ رَبُّكَ ؟ فَيَقُولُ : هَاهْ هَاهْ لاَ أَدْرِي ، فَيَقُولاَنِ لَهُ : مَا دِينُكَ ؟ فَيَقُولُ : هَاهْ هَاهْ لاَ أَدْرِي ، فَيَقُولاَنِ لَهُ : مَا هَذَا الرَّجُلُ الَّذِي بُعِثَ فِيكُمْ ؟ فَيَقُولُ : هَاهْ هَاهْ لاَ أَدْرِي ، فَيُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ أَنْ كَذَبَ ، فَافْرِشُوا لَهُ مِنَ النَّارِ ، وَافْتَحُوا لَهُ بَابًا إِلَى النَّارِ ، فَيَأْتِيهِ مِنْ حَرِّهَا ، وَسَمُومِهَا ، وَيُضَيَّقُ عَلَيْهِ قَبْرُهُ حَتَّى تَخْتَلِفَ فِيهِ أَضْلاَعُهُ ،

Lalu datanglah kepadanya dua malaikat dan mendudukkannya.Kedua malaikat itu bertanya: “Siapakah Tuhanmu”? Dia menjawab: Hah, hah, aku tidak tahu. Malaikat itu bertanya lagi: “Apa agamamu”? Dia menjawab: “Hah, hah… aku tidak tahu. Kedua malaikat itu bertanya lagi: “Apakah yang akan kamu katakan kepada lelaki yang pernah diutus kepada kamu”? Dia menjawab: Hah, hah… aku tidak tahu. Penyeru di langit pun berkata: “Dia berbohong. Oleh yang demikian, hamparkan permaidani dari neraka dan bukakanlah pintu neraka untuknya. Maka dia pun didatangi panas dan racun dan kuburnya pula disempitkan sehingga tulang-belulangnya menjadi remuk.

وَيَأْتِيهِ رَجُلٌ قَبِيحُ الْوَجْهِ ، قَبِيحُ الثِّيَابِ ، مُنْتِنُ الرِّيحِ ، فَيَقُولُ : أَبْشِرْ بِالَّذِي يَسُوءُكَ ، هَذَا يَوْمُكَ الَّذِي كُنْتَ تُوعَدُ ، فَيَقُولُ : مَنْ أَنْتَ ؟ فَوَجْهُكَ الْوَجْهُ يَجِيءُ بِالشَّرِّ ، فَيَقُولُ : أَنَا عَمَلُكَ الْخَبِيثُ ، فَيَقُولُ : رَبِّ لاَ تُقِمِ السَّاعَةَ.

Selepas itu dia didatangi seseorang yang berwajah buruk, berpakaian kotor dan berbau busuk. Lalu orang itu berkata: “bergembiralah kamu dengan pelbagai keburukan yang disediakan kepadamu hari ini. Inilah hari yang telah dijanjikan kepadamu. Dia bertanya kepada lelaki itu: Siapakah kamu ini? Sebab wajahmu menampilkan dan mendatangkan keburukan. Aku adalah amal kamu yang jahat itu”. Maka dia pun berkata: “Wahai Tuhanku, janganlah Engkau jadikan hari kiamat.”

(فَيَقُولُ : أَنَا عَمَلُكَ الْخَبِيثُ ، كُنْتَ بَطِيئًا عَنْ طَاعَةِ اللهِ ، سَرِيعًا فِي مَعْصِيَةِ اللهِ ، فَجَزَاكَ اللَّهُ شَرًّا ، ثُمَّ يُقَيَّضُ لَهُ أَعْمَى أَصَمُّ أَبْكَمُ فِي يَدِهِ مِرْزَبَةٌ ، لَوْ ضُرِبَ بِهَا جَبَلٌ كَانَ تُرَابًا ، فَيَضْرِبُهُ ضَرْبَةً حَتَّى يَصِيرَ تُرَابًا ، ثُمَّ يُعِيدُهُ اللَّهُ كَمَا كَانَ ، فَيَضْرِبُهُ ضَرْبَةً أُخْرَى ، فَيَصِيحُ صَيْحَةً يَسْمَعُهُ كُلُّ شَيْءٍ إِلاَّ الثَّقَلَيْنِ. قَالَ الْبَرَاءُ بْنُ عَازِبٍ : ثُمَّ يُفْتَحُ لَهُ بَابٌ مِنَ النَّارِ وَيُمَهَّدُ مِنْ فُرُشِ النَّارِ.)

(Dalam riwayat lain: Aku adalah amal kejahatan engkau. Engkau dahulunya sering lambat daripada melakukan ketaatan kepada Allah dan segera melakukan maksiat kepada Allah. Moga Allah membalas engkau dengan keburukan. Kemudian seseorang yang buta, pekak dan bisu yang memegang pemukul datang untuk menghancurka jenazah itu. Seandainya dia memukul bukit dengan pemukul itu bukit itu akan menjadi debu. Lalu dia memukul jenazah tadi hingga ia menjadi debu. Kemudian Allah mengembalikan jenazah itu kepada keadaan sebelumnya, lalu orang itu memukulnya dengan pukulan yang lain, lalu jenazah itu menjerit dengan jeritan yang didengari oleh semua makhluk kecuali jin dan manusia. Al-Bara’ berkata: Kemudian pintu neraka dibuka, lalu dihamparkan permaidani neraka)

[Musnad Ahmad, Musnad Al-Kufiyyin, Hadis Al-Bara’ bin ‘Azib, hadis no: 18557, Shaikh al-Arnaouth berkata: Sanadnya sahih] Yang di dalam kurungan pula [Musnad, Ahmad, Musnad Al-Kufiyyin, Hadis Al-Bara’ bin ‘Azib, hadis no: 18637, Shaikh al-Arnaouth berkata: Sanadnya lemah]

MMMR

 

Kredit: https://www.facebook.com/MohdMasriOfficial

KALENDAR

NEWSLETTER

Imprint