Perbezaan Tafsir dan Terjemahan




Apakah Perbezaan Antara "Terjemahan" dan "Tafsir" Al-Quran?

Topik ini mulanya saya pun dulu ada keliru juga. Selepas dengar penerangan dan membaca, barulah saya faham.

Terjemahan ialah dimana ayat-ayat Al-Quran itu diterjemahkan dari bahasa Arab ke bahasa ibunda seseorang. Contoh bahasa Arab ke bahasa Melayu atau bahasa Arab ke bahasa Inggeris / English.

Tafsir pula ialah penerangan atau ulasan kepada ayat-ayat tersebut supaya pembacanya lebih memahami atau mengetahui cerita disebalik surah berkenaan.

Pandangan / Penerangan lain:
Terjemahan tu hanya terjemahan apa dalam al-Quran ke dalam bahasa Melayu or English. Tapi tafsir tu lebih luas, ianya menerangkan apa yang dimaksudkan oleh ayat iu.
Tafsir tu lebih kepada penerangan untuk memberi kefahaman, manakala terjemahan adalah secara mudahnya alih bahasa.

Yang manakah lebih baik?
Jawapannya terpulang pada seseorang. Sekiranya kita tidak fasih berbahasa Arab, tidak tahu makna-makna ayat-ayat tersebut, maka lebih baik baca terjemahan dahulu. Sekiranya kita sudah faham dan ingin menambah ilmu dengan lebih mendalam, belajar dan bacalah tafsir. Sesetengah Al-Quran yang dijual dipasaran ada juga menyediakan kedua-dua sekali, terjemahan dan tafsirannya. Mana-mana pun, bagi saya, kedua-duanya baik, lebih baik berbanding tidak faham langsung ayat-ayat Al-Quran itu, sekadar mengaji sahaja (Wallahuallam).

Peringatan
Cuma, kita perlu berhati-hati ketika ingin membaca tafsir kerana tafsiran selalunya adalah ulasan-ulasan yang dibuat oleh individu seperti ustaz-ustaz atau ulamak-ulamak. Disinilah yang selalunya menyebabkan timbul perbezaan kerana antara para penafsir ini, ada yang berbeza pendapat atau pemahaman tentang sesuatu ayat atau surah. Boleh rujuk dalam forum yang sama tentang perbezaan ini.

Kesimpulannya - mengajilah dengan memahami terjemahan ayat-ayat tersebut dahulu. Apabila asas kita sudah kuat, barulah kita tambah ilmu dengan mencari tafsiran. Tetapi, tidak salah juga nak terus baca dan belajar tafsirannya juga. Wallahuallam.

Yang penting, apabila mengaji Al-Quran, fahamilah kandungannya, itu lebih baik berbanding mengaji sahaja tanpa memahami ayat-ayat tersebut.

KALENDAR
Imprint